Miten saada vanhat pelit toimimaan ?
Matti Lehtiniemi
2011-09-28 08:36:08 UTC
Mulla olisi pari vanhaa peliä ,jota tekisi mieli pelata.
Toinen on Crimson Skies ja toinen Commandos:Behind the enemy lines.

Crimson Skies lakkasi toimimasta kun asensin Radeon HD 4770 -näytönohjaimen.Fontit menivät hajalle
tms.Peli toimii ilman grafiikka-kiihdytystä , mutta se on siten ankea pelata.

Kaivoin esiin komerosta vanhan Duron 900 Mhz Windows 98 koneen. Crimson ei toiminut, vaan valitti
että emolevyn äänipiiri ei toimi. Laitoin koneeseen Soundblaster PCI -kortin , ja se ongelma ratkesi.
Mutta nyt se antaa virheimoituksen "pure function call:not implemented" (tai jotain vastaavaa)

Löytyiskö mitään vinkkejä tuollaiseen virhe-ilmoitukseen ? Olen jo unohtanut, mitä päivytyksiä jne... Win98:iin on saatavilla.
Auttaisiko kenties Direct-X 9:n vaihtamisen vanhempaan versioon ?
(Crimson vaatinee Direct-X 7:an)

Entäpäs tämä toinen peli, Commandos, jonka ostin Steam-verkkokaupasta.Pystynkö asentamaan sen
Tuohon Win98 -koneeseen suoraan tiedostot kopioimalla ?
Olen yrittänyt lukuisia eri hidastusohjelmia nykyisellä pää-koneellani, mutta tämä kone ei hidastu niillä tarpeeksi
Commandossille.(Commandos siis toimii ,mutta liian nopeasti)
Vaatiiko kaikki Steam -pelit Steam-clientin läsnäolon ?

Koneeni :
Core 2 duo 2.4 Ghz (Windows Vista 64bit oem ja Windows XP 32bit) sekä:
Duron 900 Windows 98

Matti
Matti Lehtiniemi
2011-09-28 12:23:45 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Löytyiskö mitään vinkkejä tuollaiseen virhe-ilmoitukseen ? Olen jo unohtanut, mitä päivytyksiä
Ei toimi vieläkään , kokeilin laittaa uudet ajurit emolevyyb (Via hyperion 4 in 1) , mutta asennusohjelma heitti erroria.
(kokeilin kahta versiota , vuoden 2001 ja oliko vuoden 2008)

Nyt kun tarkemmin muistelin, niin näissä oli joku AGP gart -ongelma.Jonka selvitettyään saattoi pelit toimia.Kun keksisi miten tuon
gart ajurin saisi laitettua, kun asennusohjelma ei toimi...
Post by Matti Lehtiniemi
Entäpäs tämä toinen peli, Commandos, jonka ostin Steam-verkkokaupasta.Pystynkö asentamaan sen
Tuohon Win98 -koneeseen suoraan tiedostot kopioimalla ?
Ei näköjään pysty.Ne on jotenkin onnistunut liittämään Steamin itse Comandos.exe -tiedostoon, joten en pysty edes hidastamaan
AGL -ohjelmalla.

Steam tuki Win98:lle loppui vuonna 2008.
Rehellisesti sanottuna hieman vedätyksen makua.Miksi myydä peliä, jos sitä ei saa toimimaan ?

Hyviä pelejä, noista kannattaisi tehdä modernit versiot, varsinkin nykyään on kaikkia hauskoja pikku laitteita kännyköitä ja muita
joissa pelit toimisivat.Puhumattakaan miljoonista ostokykyisistä aasialaisista.
(paitsi että lähdekoodit ovat tietenkin kadonneet bitti-avaruuteen :-)

Onhan tää melkosta säätämistä nykyään kun raha sanelee ehdot ja ihmisten kyky katsoa tulevaisuuteen on abaut 1-2 kvartaalia.
Varmaan joku 10 vuotta vanha peli on kun kaivaisi Tutankhamonin hautaa, kaukana menneisyydessä.

Matti